Dymo: veel voorkomende problemen

Wanneer de Dymo printer niet reageert op opdrachten en geen barcode- of ruglabels afdrukt, dan kan dit een hele reeks oorzaken hebben. Deze checklist kan helpen om het probleem te identificeren:

  1. Kan je labels afdrukken los van Colibris? Je kunt dit testen door de DYMO Connect software te openen en hierin een label af te drukken. Wanneer dit niet lukt, dan kan je best de DYMO Connect software opnieuw installeren.
  2. Is de Dymo Connect Service actief? Rechtsonder in de Windows taakbalk (naast het klokje) moet een lichtblauw Dymo-icoon staan. Wanneer je hierop klikt met de rechtermuisknop, verschijnt een venster met bovenaan Gestart op poort 41951 (of een gelijkaardig nummer). Is dit niet het geval, dan kan je best de DYMO Connect software opnieuw installeren. Zie Installatie Dymo LabelWriter
  3. Is de printer correct geactiveerd in Colibris? Meld je aan bij Colibris en ga naar Instellingen > Labels & Tickets > Printers selecteren. Selecteer bij Framework: Dymo Label Web Service en selecteer de correcte naam van de printer bij Barcodelabels en Ruglabels. Standaard is dit ‘DYMO LabelWriter 450 Twin Turbo’. Klik Opslaan.
  4. Wanneer de printer blijft hangen op de pagina Label wordt afgedrukt… zonder verder iets te doen, dan wordt de communicatie mogelijks tegenhouden door antivirus of firewall software. Zorg ervoor dat communicatie mogelijk is op de poort die vermeld staat in de Dymo Connect Service.
  5. Wordt het label deels afdrukt, maar zonder de volledige informatie of zonder barcode? Verifieer dan of de DYMO Connect software is geïnstalleerd. De oudere DYMO Label v.8 software zal nog reageren op printopdrachten maar zal de opbouw van de labels niet correct herkennen. Verwijder de oude software en volg Installatie Dymo LabelWriter
  6. Het blauwe lampje van de printer knippert? Zorg ervoor dat de labels correct zijn geïnstalleerd. Zie Installatie van labels

ERR_SSL_OBSOLETE_VERSION en ERR_CONNECTION_REFUSED

Wanneer Colibris blijft hangen op de pagina “Bezig met afdrukken…”, open dan de Developer Tools in je browser (via de toets F12). Open de tab Console. Daar zie je mogelijks één of meerdere rode meldingen waarin ERR_SSL_OBSOLETE_VERSION of ERR_CONNECTION_REFUSED voorkomen.

Dit zijn mogelijke oplossingen voor dit probleem:

  • Bekijk of er geen firewall of antivirus software actief is die communicatie blokkeert op de poorten 41951-41960. Schakel tijdelijk deze software uit om te kijken of het probleem verholpen is. In dat geval kan je meestal een uitzonderingsregel toevoegen voor de poort 41951 die door DYMO wordt gebruikt voor communicatie met de printer.
  • Het kan ook zijn dat je browser de communicatie met de printer als onveilig aanziet. In Chrome kan je dit oplossen door het volgende commando te plakken in de adresbalk:
    chrome://flags/#allow-insecure-localhost
    Zet de instelling op enable. Herstart je browser.

Lukt het nog steeds niet om labels af te drukken?

Neem dan gerust contact met ons op, maar hou er rekening mee dat lokale computerproblemen buiten onze verantwoordelijkheid vallen. Wij zorgen ervoor dat Colibris werkt zoals het hoort en gaan ervan uit dat je zelf instaat voor een werkende computer met werkende Dymo software.

Verzamel eerst enkele diagnostische gegevens. Open dan de Developer Tools in je browser (via de toets F12). Open de tab Console. Probeer nu een label af te drukken in Colibris. Wanneer er zich fouten voordoen, verschijnen in dit venster gedetailleerde meldingen. Kopieer en plak alle meldingen in een e-mail en verstuur ze via e-mail.

Je kunt ook contact opnemen met de helpdesk van Dymo.

Was this article helpful?

Gerelateerde artikelen