Dymo LabelWriter: veel voorkomende problemen

Wanneer de Dymo printer niet reageert op opdrachten en geen barcode- of ruglabels afdrukt, dan kan dit een hele reeks oorzaken hebben. Deze checklist kan helpen om het probleem te identificeren:

  1. Kan je labels afdrukken los van Colibris? Je kunt dit testen door de DYMO software te openen en hierin een label af te drukken. Wanneer dit niet lukt, moet de software opnieuw geïnstalleerd worden.
  2. Is de Dymo Web Service actief? In de taakbalk (naast het klokje) moet een lichtblauw Dymo-icoon staan. Wanneer je hierop klikt met de , verschijnt een venster met bovenaan Gestart op poort 41951 (of een gelijkaardig nummer). Is dit niet het geval, dan moet de software opnieuw geïnstalleerd worden.
  3. Is de printer correct geactiveerd in Colibris? Meld je aan bij Colibris en ga naar Instellingen > Labels & Tickets > Printers selecteren. Selecteer bij ‘Labelprinter type’: Dymo en selecteer de correcte naam van de printer bij ‘Labelprinter naam’. Standaard is dit ‘DYMO LabelWriter 450 Twin Turbo’. Klik Opslaan.
  4. Wanneer de printer blijft hangen op de pagina Label wordt afgedrukt… zonder verder iets te doen, dan wordt de communicatie mogelijks tegenhouden door antivirus of firewall software. Zie hieronder.
  5. Wordt het label deels afdrukt, maar zonder de volledige informatie of zonder barcode? Verifieer dan of de DYMO Connect software is geïnstalleerd. De oudere DYMO Label v.8 software zal in Windows nog reageren op printopdrachten maar zal de opbouw van de labels niet correct herkennen. Verwijder DYMO Label en installeer DYMO Connect.
    Opgelet: DYMO Connect voor MacOS is nog in ontwikkeling, dus wie een Mac gebruikt, dient voorlopig wel nog de oudere DYMO Label software te installeren.
  6. Het blauwe lampje van de printer knippert? Zorg ervoor dat de labels correct zijn geïnstalleerd en reinig eventueel de sensor. Zie Installatie van labels

Browser probleem: ERR_SSL_OBSOLETE_VERSION en ERR_CONNECTION_REFUSED

Wanneer er geen labels worden afgedrukt, open dan de Developer Tools (Ontwikkelaarstools) in je Chrome browser (toets F12). Selecteer het tabblad Console en probeer daarna een label af te drukken. Er verschijnen mogelijks een aantal rode foutmeldingen met daarin de tekst ERR_SSL_OBSOLETE_VERSION of ERR_CONNECTION_REFUSED.

Je browser aanziet de communicatie met de printer onterecht als onveilig.
Het probleem kan als volgt opgelost worden:

  • Update naar de meest recente versie van Chrome (via Instellingen > Over Chrome).
  • Kopieer het volgende commando en plak het in de adresbalk van je browser:
    chrome://flags/#legacy-tls-enforced
    Zet de instelling op disabled en kies Relaunch om Chrome te herstarten. Probeer opnieuw een label af te drukken.
  • Lukt het afprinten nog niet? Kopieer het volgende commando en plak het in de adresbalk van je browser:
    chrome://flags/#allow-insecure-localhost
    Zet de instelling op enabled en kies Relaunch om Chrome te herstarten.
  • Zie je bovenstaande instelling niet? In dat geval moet je wellicht eerst de volgende commando’s kopiëren en plakken in de adresbalk:
    chrome://flags/#temporary-unexpire-flags-m89
    chrome://flags/#temporary-unexpire-flags-m88
    Zet beide instellingen op enabled en kies relaunch om de browser te herstarten. Daarna geef je het originele commando in: chrome://flags/#allow-insecure-localhost
    Zet de instelling op enabled en kies Relaunch om Chrome te herstarten.
  • Gebruik je Chrome op MacOS? Typ dan het volgende commando in je adresbalk:
    chrome://flags
    Geef in het zoekvenster TLS in, en wanneer TLS 1.3 verschijnt in de resultaten, wijzig dan het selectiemenu van Default naar Disabled. Kies Relaunch om Chrome starten.
    (Opgelet: dit is niet relevant voor Windows)
  • Als je hierna nog steeds dezelfde foutmeldingen krijgt, kan je het root certificaat van Dymo verwijderen. Zie instructies voor Windows (onder Certificaten (Lokale computer) > Persoonlijk > Certificaten > localhost > DYMO Root CA). Verwijder dit certificaat, herstart je computer en installeer de DYMO software opnieuw.
    Op MacOS gebruik je Hulpprogramma’s > Sleutelhangertoegang, selecteert de systeemroots en verwijdert daar het certificaat van DYMO. Herstart je computer en installeer de DYMO software opnieuw.
  • Als bovenstaande oplossingen geen resultaat geven, dan is er wellicht een DNS probleem of firewall / antivirus software actief die communicatie blokkeert naar localhost / 127.0.0.1. Schakel tijdelijk alle firewall software uit om te kijken of het probleem verholpen is. Meestal kan je een uitzonderingsregel toevoegen voor de poorten 41951-41960 die door DYMO worden gebruikt voor communicatie met de printer.
    Soms is er andere software die het eigen IP-adres (localhost) bezet houdt. Het is dan een lokaal probleem waarvoor we geen ondersteuning kunnen bieden. Neem contact op met je eigen IT verantwoordelijke om dit verder uit te zoeken.

Nog problemen?

Hou er rekening mee dat lokale computerproblemen buiten onze verantwoordelijkheid vallen.

Verzamel sowieso eerst enkele diagnostische gegevens. Open de Developer Tools in je browser (meestal via de toets F12). Open de tab Console en probeer dan een label af te drukken in Colibris. Er verschijnen wellicht een heel aantal foutmeldingen. Kopieer en plak alle meldingen en stuur ze naar ons via e-mail.

 Ben je op zoek naar de algemene helpdesk van DYMO, ga dan naar de contactgegevens van DYMO of bel +3227007453 

Was this article helpful?

Gerelateerde artikelen