Publiek gedeelte
Hier kunnen gebruikers zich aanmelden om opzoekingen te doen, hun uitleen te beheren, items te reserveren of te verlengen…
https://app.colibris.be/<organisatie>
Klik op Aanmelden rechtsboven


Wie zijn wachtwoord is vergeten, kan op Wachtwoord vergeten? klikken. Er wordt dan onmiddellijk een nieuw wachtwoord verstuurd via e-mail.
Wachtwoord wijzigen
Gebruikers kunnen hun wachtwoord wijzigen door zich aan te melden en dan naar Profiel te gaan. Het wachtwoord kan ook gewijzigd worden door een beheerder via Leners > Lener bewerken.
Beheergedeelte
Hier kunnen beheerders zich aanmelden om de collectie, ontleners, uitleen en instellingen te beheren.
https://app.colibris.be/<organisatie>/admin

Wanneer je Onthoud mij aanvinkt, wordt je logininformatie 30 dagen opgeslagen in een cookie. Tijdens deze periode wordt je automatisch aangemeld. Gebruik deze mogelijkheid niet op een gedeelde computer.
Handmatig afmelden kan via de link Aangemeld als… > Afmelden.
Wachtwoord wijzigen
Zodra je als beheerder bent aangemeld, verschijnt rechtsboven de melding Aangemeld als… Wanneer je hierop klikt, verschijnt de link Mijn account.
Beheerders met het juiste niveau, kunnen via Instellingen > Beheerders een overzicht opvragen van alle accounts. Via de knop Bewerken kan je het wachtwoord van een beheerder wijzigen.
Foutmeldingen bij het aanmelden als lener
Probeer je jezelf aan te melden als lener (in het publieke gedeelte) maar zie je een foutmelding? Onderstaande info biedt meer duidelijkheid.
- Foutcode 11: er is geen lener verbonden aan het opgegeven e-mailadres
- Foutcode 18: geen wachtwoord opgegeven
- Foutcode 22: lener werd gevonden, maar het opgegeven wachtwoord is foutief
Beveiliging wachtwoorden
Hoewel er geen staatsgeheimen of gevoelige persoonsgegevens in Colibris worden opgeslagen, hechten we veel belang aan een optimale bescherming.
Colibris gebruikt Bcrypt met het Blowfish algoritme om wachtwoorden te versleutelen. Dit is een sterke beveiliging met random, unieke ‘salts’. Zelfs wanneer je tweemaal hetzelfde wachtwoord zou gebruiken, wordt er toch elke keer een andere versleuteling opgeslagen in onze databanken.
Versleutelde wachtwoorden kunnen nooit teruggebracht worden tot het origineel. Met andere woorden: wanneer je je wachtwoord vergeet, dan kunnen we dit niet opnieuw mailen of op een andere manier ‘decrypten’.
Wachtwoorden zullen nooit te zien zijn in exportbestanden van Leners > Export. Ook achter de schermen hebben wij als ontwikkelaars nooit een inkijk in wachtwoorden van leners of beheerders.
Wat als leners niet kunnen aanmelden?
Als leners de bibliotheekbeheerders contacteren omdat ze zich niet kunnen aanmelden, dan is dit de aangewezen strategie:
- Zoek en bewerk de lener in het beheergedeelte.
- Geef manueel een nieuw wachtwoord in, dat je zelf ergens noteert. Klik Opslaan. Je kunt ‘wachtwoord verzenden’ aanklikken zodat de lener het nieuwe wachtwoord ook ontvangt in een automatische e-mail. Wanneer deze e-mail om de één of andere reden niet aankomt, dan kan je het wachtwoord zelf meedelen.
- Probeer ook steeds zelf in te loggen met het e-mailadres van de lener, en het zelf gekozen wachtwoord. Als je zelf kunt inloggen, dan weet je dat er technisch geen probleem is. Vraag na of er op de juiste URL wordt ingelogd, en of er een foutmelding verschijnt. Wanneer je zelf nog altijd niet kunt aanmelden, kan je contact opnemen met onze helpdesk om het verder te laten onderzoeken.
Het is essentieel om zelf een eigen wachtwoord te kiezen. Als je Colibris een random wachtwoord laat toekennen dan is de lener de enige die het ontvangt. Aangezien e-mails verloren kunnen gaan of kunnen worden geblokkeerd door een spamfilter, wordt het moeilijk om uit te zoeken waarom het misloopt.